Information för boende

Här följer information som rör din lägenhet. Du kan också ladda ner föreningens informationsbroschyr där du kan få praktisk info om det mesta som gäller vår förening. Den finns att hämta HÄR.

Här finns också ett informationsblad om Vem som ansvarar för underhållet i lägenheten. Ladda ner den HÄR!

 

Tvättstugor
Det finns tre tvättstugor, två i Ahlbergers väg 13 och en i 15. Tvättid bokas på bokningstavlan för tvättstuga 1 och 2 i hus nr: 13. I hus nummer 15 finns en lista att skriva upp sig på utanför tvättstugan.
Filtar och mattor ska tvättas i den stora maskinen för mattvätt i tvättstuga 1 i 13. De blir för tunga för de vanliga maskinerna.

Brandvarnare
Brandvarnare ska finnas i alla lägenheterna. Det är bostadsrättsinnehavarens ansvar att själv tillhandahålla sin brandvarnare.

Bredband
Uttag för bredband finns i samtliga lägenheter. Det finns ett antal leverantörer, kontakta Gästabudstaden: www.gastabudstaden.se  eller tel: 0155-24 78 00. Tänk också på att meddela Gästabudstaden när du flyttar.

TV
Föreningen har inget tv-utbud som ingår i avgiften. Detta innebär att du själv väljer hur du vill se på tv. Antennuttaget för tv används inte längre. Några alternativ för att se på tv är Canal Digital som sänder tv via Gästabudsstadens stadsnät (bredbandsuttaget), Telia m.fl. som sänder tv via ADSL (bredband via telefonjacket) och det kan fungera med bordsantenn och digitalbox. Det är inte tillåtet att montera parabol på balkongräcke, i fasaden eller fönsterkarmen.

Fläktar
Det är inte tillåtet att ha köksfläkten kopplad till husets imkanaler, endast kolfilterfläktar får användas. Paxfläkt är inte tillåtet i badrummet.

Fönster
Det är inte tillåtet att montera vädringspinnar eller annat på fönsterkarmarna. Det är inte heller tillåtet att montera dessa på fasaden då den inte håller för den belastningen.

Cyklar
Det finns cykelrum i alla källare och cykelställ på gårdarna. 

Försäkring
Föreningen har en tilläggsförsäkring för samtliga medlemmar. Denna försäkring ersätter den tilläggsförsäkring som man normalt tecknar när man bor i bostadsrätt. OBS! Du behöver fortfarande ha en hemförsäkring.

Lägenhetsdörrar
Lägenhetsdörrarna är säkerhetsklassade och det finns ingen huvudnyckel. När låset står i ”serviceläge” (d.v.s. nyckeln tas ut ”klockan 10” när ni låser dörren) går dörren att låsa upp med servicenyckel. Servicenyckeln finns i säkert förvar utanför förening och kan lösas ut av styrelsen i nödfall. Låset får endast smörjas med godkänd olja, vilket styrelsen gör en gång/år. Ni får alltså inte smörja låset själva! Behöver ni fler nycklar kontakta Harri Manninen på telefonnummer: 070-754 19 86

Perlatorer
På kranar i badrum och kök, och på duschen, sitter en så kallad perlator. Detta är en tillsats som gör att föreningen sparar vatten. Den delar upp varje vattendroppe och blandar in luft i vattenstrålen. Föreningen har investerat i dessa för att spara både vatten och pengar. Dessa måste sitta kvar och ska sättas tillbaka om du renoverar och köper en ny blandare.

Renovering
Om du tänker renovera lägenheten, kontakta styrelsen innan du börjar. När du renoverar lägenheten måste allt el- och vattenarbete göras av behöriga personer. Felaktigt utförda arbeten kan orsaka stora skador som blir kostsamma både för dig och föreningen. 

Renoveringsrekomendationer
För att inte störa dina grannar rekommenderar vi att göra renoveringar som innebär störande ljud (borra, slipa, hamra o.s.v.) under följande tider:

  • Vardagar kl 08.00-19.00
  • Lördag-söndag kl 09.00-19.00.

 Inga maskiner får stå och gå under nätterna, utan ska stängas av senast kl 20.00 (med timer om du inte är på plats).

Rökning
Rökning är inte tillåtet i trapphus, entréer, källare eller tvättstugor. Om du röker tänk på att inte slänga fimpar över balkongräcket eller på gårdarna!

Semester
När du reser bort är det bra om du lämnar ditt lås i serviceläge. Ifall något händer kan styrelsen då komma in i din lägenhet. Det finns ingen huvudnyckel men däremot en servicenyckel. För att den ska kunna låsa upp behöver låset vara i serviceläge. (Serviceläget är "klockan 10" när du låser dörren.)

Besiktning
En gång per år sker en besiktning av samtliga lägenheter. Några ur styrelsen tittar då på om det utförts renoveringar som påverkar el- och vattenledningar, kontrollerar att brandvarnare är monterad samt smörjer låsen i lägenhetsdörrarna.

Försäljning
Vid försäljning av bostadsrätt skall samtliga nycklar (till lägenhet, tvättstugor, postbox och ev parkeringsplats/garage) återlämnas. Kontakta Harri Manninen på tel: 070- 754 19 86 när det är dags att lämna/kvittera nycklar. Den som säljer sin bostadsrätt faktureras en stadgeenlig överlåtelseavgift som betalas till föreningen.

Låsbyte/förlust av nyckel

Om du tappar bort någon nyckel idag får du kontakta Harri Manninen 070-754 19 86 som kan förmedla kontakt med låssmeden.

Du står själv för kostnaden av låsbytet / nycklar.

  • Extranyckel lägenhet 
  • Låsbyte lägenhet (3 nycklar) 
  • Låsbyte postbox (2 nycklar) 
  • Förlorad tvättstugenyckel